Blog 1 (22 april t/m 27 april)

28 april 2019

Maandag 22 april (2e paasdag)/ dinsdag 23 april (= vertrek)
Vandaag heb ik de laatste dingetjes geregeld voor vertrek. Ik heb mijn koffer uiteindelijk gesloten en ik ging op tijd naar bed. Om 02.45 uur ging de wekker, maar ik was eigenlijk al veel eerder wakker, waarschijnlijk door de zenuwen voor de reis. Om 15.20 uur zaten mijn moeder; haar vriend en ik in de auto op weg naar Schiphol. Eenmaal daar aangekomen (rond 05.00 uur) zochten wij de rest van de meiden op. Toen we met z'n alle waren maakte we een groepsfoto en namen we afscheid van onze familie. Na dat moment hebben we de koffers ingecheckt. Dit was enigszins een gedoe, omdat wij zelfstandig de koffers moesten inchecken en het systeem onze koffers niet innamen. Daarom werden wij naar een bali gestuurd, waar er voor ons werd ingecheckt. Na het inchecken gingen we door de douane. Daar werd ik gefouilleerd en werd mijn tas gecontroleerd. Vervolgens liepen we naar de gate en vlogen we om 08.00 uur van Amsterdam naar Parijs. Daar hadden we een overstap van bijna 4 uur. Om half 2 vlogen we verder van Parijs naar Accra. Daar kwamen we aan om kwart voor 6. Toen we daar aankwamen moesten we een formulier invullen voor de douane en werd ons visum gecontroleerd. Daarna haalde we onze koffers op en liepen we naar buiten waar 3 mannen van Ghanagangers ons ophaalde met de trotro (soort busje waarmee in Ghana veel mensen vervoerd kunnen worden). Zij reden ons naar ons hotel (Airport Side Hotel) in Accra. Daar installeerde we ons. Vervolgens gingen we met de trotro weer op pad, maar dit keer om te eten bij DE BURGER KING! Na het eten zijn we gaan slapen. Het was een vermoeiende dag.

Woensdag 24 april:
Na een warme nacht werden Sophie en ik rond 7.30 uur wakker. Toen zijn we gaan douchen en hebben we onze koffers weer ingepakt om vervolgens met de groep om half 9 te ontbijten. Na het ontbijt reden we met de trotro naar het winkelcentrum toe in Accra om daar een simkaart te kopen; boodschappen te doen en geld te wisselen. Rond 12 uur gingen we weg bij de mall en zijn we gaan rijden met een trotro naar Golokwati, waar ons huisje staat. Deze reis duurde ongeveer 4 uur. Toen we aankwamen, werden we opgevangen door Lidia (onze buurvrouw). Zij had al voor ons gekookt, dus aten we met z'n alle een soort spaghettisaus met rijst. Iets typisch Ghanees, wat erg lekker was. Na het eten gingen we naar Golokwati (het dorp in) om wat boodschappen nog te doen en het dorp te verkennen. Toen we thuiskwamen heeft iedereen zijn kamer ingericht en s'avonds dronken we wat samen en maakte we een schema voor deze 11 weken. Mijn vader belde ook nog tussentijds, dus pratten we wat en liet ik hem via het beeldbellen via Whatsapp het huisje zien. Ook kwam Lidia nog even langs om ons te helpen met wat kleine dingen, waarna we om half 1 gingen slapen.

Donderdag 25 april:
Ik werd vandaag om iets over 6 uur wakker, doordat het zonlicht in mijn kamer scheen. Toen ontdekte ik dat ik in een kuil lag. In eerste instantie dacht ik dat ik door het bed was gezakt, maar toen ik het matras optilde bleek de lattenbodem verschoven te zijn. Deze legde ik dus weer even recht. Daarna ben ik even wat gaan netflixen en aan mijn blog begonnen, omdat de rest van de groep nog sliep. Vervolgens ben ik gaan douchen. Dit was was niet echt een succes, want ik had mijzelf opgesloten. Na een half uur wachten kwamen Marleen en Felicia mij bevrijden! :) De douche was overigens vrij goed. Na de koude verfrissende douche ging ik ontbijten en kwam de rest langzamerhand ook aan tafel. Aan tafel bespraken we wat we vandaag zouden willen doen. Toen kwamen we tot de conclusie dat we naar Hohoe wilde gaan om te zwemmen en weer wat boodschappen te doen. In Hohoe kon je ook weer wat geld wisselen, dus dat was ook mooi meegenomen. Na het eten zijn we ons klaar gaan maken om naar Hohoe te gaan. Vervolgens liepen we naar de plaats waar de taxi's stonden. We regelde 2 taxi's. Het was een half uur rijden over de onverharde wegen. Toen we in Hohoe aankwamen, liepen we als eerste naar de bank toe om geld te wisselen. Daarna pakte we de taxi om naar het zwembad te gaan. Bij het zwembad hebben we ook nog wat gedronken en pizza gegeten. Rond half 4 regelde we weer een taxi om naar de supermarkt te kunnen. Vanuit de supermarkt zijn we weer met de taxi naar ons huisje gegaan. Om half 6 waren we weer terug. We gingen toen gezellig samen wat drinken en we maakte een geldpot en een schema voor de huishoudelijke taken. Sophie en ik stonden vandaag ingepland om te koken, dus om half 7 begonnen we met het maken van rijst met kerriesaus. Marleen hielp ons hierbij, omdat ze koken erg leuk vindt. Na het eten begon de rest van de groep aan hun taken (afwassen, wc schoonmaken, huisje schoonmaken/opruimen) voor die dag. Sophie, Bitt en ik hielpen waar nodig. Hierna deed iedereen even zijn eigen ding. Op een gegeven moment kwam Lidia langs. We gingen met z'n alle aan tafel zitten en hadden het over stage en over onze verwachtingen enz. Nadat Lidia weggegaan was, maakte wij ons klaar voor bed. Rond half 11 gingen wij slapen.

Vrijdag 26 april:
Mijn wekker ging vandaag om 8 uur. Om 9 uur moesten we namelijk klaar staan om met Lidia naar het ziekenhuis te gaan voor een kennismaking. Uiteindelijk kwam Lidia ons rond 10 uur ophalen en vertrokken we met taxi's naar Kpando naar het ziekenhuis. Eenmaal daar aangekomen, wachtte we in de ruimte bij de receptie. In die ruimte was veel te zien wat te maken had met God, zoals afbeeldingen en teksten. Verder was het daar redelijk koel en hygiënisch. Na een tijdje gewacht te hebben, nam Lidia ons mee naar de kantine van het ziekenhuis. Ze liet ons daar zien wat we daar zouden kunnen eten als we stage lopen. Ook maakte we kennis met de kantinemedewerker. Hierna gingen wij weer zitten in de 'wachtkamer'. Uiteindelijk werden we rond half 12 verwacht bij het hoofd van het ziekenhuis. Daar lieten we onze BPVO's (stageovereenkomstformulier vanuit school) achter, zodat hij ze maandag ondertekent aan ons terug kon geven. Het hoofd van het ziekenhuis vertelde ons dat wij maandags een rondleiding krijgen door het hele ziekenhuis. Dan krijgen we dus ook alle afdelingen van binnen te zien. Nu liepen we namelijk over het terrein langs de afdelingen. Na het bezoek aan het ziekenhuis(hoofd) stapte we weer de taxi in op weg naar Hohoe. In de taxi viel het mij op dat er geen gordels aanwezig waren en dat het dashboard het niet deed. Dit was wel eventjes wennen. Verder zag je geiten, schapen, kippen en koeien langs de weg en soms ook op de weg lopen. Dit gaf mij wel echt een gevoel van het in Afrika zijn. Toen we in Hohoe aankwamen, werden onze uniforms aangemeten en kregen we de stoffen mee. Daarna kochten we met Lidia een typisch Ghanees gerecht: ballfruit. Het smaakte naar een oliebol, dus het was erg lekker. Vanuit Hohoe reden we met de taxi naar Carlitto. Dat is een restaurant en een nachtclub in Hohoe, waar je van alles kan eten bijvoorbeeld pizza of een burger. We zaten buiten te eten en opeens begon het te regenen. We zijn snel naar binnen gegaan. Dat was maar goed ook, want het begon echt hard te regenen. Na het eten was het regenen gestopt en liepen we naar de markt. Daar hadden ze overal verse groenten en fruit. Verder was het daar erg druk, maar wel super gezellig. Echt zo'n Ghanese sfeer. Dat was leuk om te zien. Vanaf de markt pakte we de taxi naar huis. Eenmaal thuis aangekomen begon het weer te regenen. We hadden het zo warm gehad vandaag, dus het leek ons een goed idee om lekker buiten in de regen af te koelen. Dus zo gezegd zo gedaan. 10 minuten later stonden we in de regen te douchen! :)) Door de regen en het onweer viel ook nog de stroom voor een uur uit. Zo zaten we aan de tafel bij kaarslicht en gebruikte we hoofdlampjes. Dit was een bijzondere ervaring. Echt super knus. Toen het licht weer aan was, gingen we met z'n alle pesten (een kaartspel). Dat was super gezellig en grappig. Na het spelletje werd er 'gekookt'. We aren eigenlijk de restjes van gister op. Tijdens het eten kwam Lidia binnen. Zij heeft ook nog meegegeten. Uiteindelijk was het zo gezellig dat een aantal van ons een Afrikaanse dans aan het leren waren en wij Lidia de polonaise leerde. Het was een gekke boel haha. Vervolgens deden Sophie en ik de afwas; gingen Felicia en Marleen het huis schoonmaken en maakte Emma en Anouk de wc's schoon. Britt hielp waar nodig. Inmiddels was het alweer kwart over 10, dus maakte we ons klaar om te slapen.

Zaterdag 27 april:
Om 7 uur ging mijn wekker. Vandaag hebben we een dagje vrij, maar we hadden afgesproken om tussen 8 uur en half 9 weg te gaan van huis. Uiteindelijk werd dit kwart voor 9 haha. De planning was om als eerst met de taxi naar het Volta meer te gaan en daar dan een boottocht te maken. Zo gezegd zo gedaan. We hadden een boottocht van een uur ongeveer en we stapte tussendoor ook nog uit op 2 eilanden om deze te bekijken. Ik vond de boottocht echt leuk, maar soms had ik het idee dat de boot zou kantelen. Gelukkig is dit niet gebeurd, maar het was anders wel een probleem geweest want bijna iedereen had zijn telefoon en nog andere apparatuur in hun tas zitten en die tassen lagen ook in de boot... Na de boottocht reden we met de taxi terug naar ons dorpje. Daar haalde we nog brood, frisdrank en eieren. Met de boodschappen liepen we terug naar huis. Toen we thuis kwamen, maakte we gelijk middageten want iedereen had eigenlijk wel trek. Na het eten was ik en met mij nog wat anderen erg moe, dus zijn wij even op bed gaan liggen om uit te rusten. Na het rusten werden we opgehaald door 7 motors. We zijn achterop de motor gestapt en reden naar een slangenopvang. Het rijden op de motor vond ik nogal eng, omdat ze vanuit school afgeraden hadden om met de motor te gaan, omdat ze hier gewoon met alcohol op mogen rijden en geen helm hoeven te dragen enzo. Na een rit van 10 minuten ongeveer kwamen we bij de slangen aan. Daar werden we ontvangen door een aantal mannen. Een man legde ons uit wat de bedoeling was en hij gaf ons achtergrond informatie over de slangen die er waren. Uiteindelijk mochten we een slang om onze nek hangen. Dit vond ik echt dood eng, maar ik wilde het toch gedaan hebben. Ik heb de slang uiteindelijk alleen voor de foto om gehad en daarna heb ik het meteen weg laten halen. Na nog 2 andere slangen bekeken te hebben, reden we weer met de motor terug naar ons huisje. Er werd toen meteen spaghetti gekookt en gegeten. Na het eten deden we de huishoudelijke taken en ging ik douchen. Van de motorrit waren wij namelijk oranje geworden door het stof. Na het douchen waren we zo moe dat we al om 9 uur naar bed gingen.

1. Béate:
    28 april 2019
    Druk druk druk, maar super leuk wat je allemaal onderneemt. Enjoyyyy💋
  2. Jeanine:
    Een heel ander leven Non. Mooie herinneringen maken 😀. Geniet ervan 😘
  3. Rob:
    28 april 2019
    Hoort zich allemaal goed aan, leuk! Have fun🙏😁
  4. Lidia:
    Wat spannend allemaal!
    Veel plezier!😘
    Ook de groeten van Henk.
  5. Riet asbreuk:
    28 april 2019
    Wat een mooie ervaringen Manon je maakt nu al veel mee.maar pas goed op jezelf.Een hele fijne leerzame tijd hoop ik voor je.Veel liefs Oma
  6. Monique:
    29 april 2019
    Wat een indrukken Non! Superleuk om te lezen wat je doet en ervaart! Veel plezier en succes! Liefs (tante) Monique
  7. Erik:
    30 april 2019
    Leuk Non dat je ons op de hoogte houdt van al je ervaringen. Geniet ervan en zorg goed voor jezelf en neem nu je rust. Liefs Pap
  8. Anne-Fleur:
    1 mei 2019
    Super leuk Manon!! En wat mooi dat je contact met de cultuur hebt gemaakt door te dansen! Dikke knuffel xxx