3 juni - 9 juni 2019

10 juni 2019 - Ada Foah, Ghana

Maandag 3 juni:
We stonden vandaag om half 7 op, omdat we vroeg naar de touwbruggen willen gaan. Om half 8 stond het ontbijt voor ons klaar. Het was hetzelfde ontbijt als gister (brood, ei, sap, thee/koffie). Na het ontbijt stalde we al onze spullen op de kamer van Felicia en Marleen, zodat de andere 2 kamers leeg zijn en daar niets meer aan gedaan hoeft te worden. Hierna reden we met de taxi naar de touwbruggen. Dit was wel een uurtje rijden. Toen we aankwamen, kochten we een kaartje. Hierna liepen we naar het wachtgebied toe. We moesten namelijk een half uur wachten. Om kwart voor 10 liepen we naar de touwbruggen. We hadden een gids mee, die ons van alles kon vertellen over de bomen en planten, die groeide in het bos. Over de touwbruggen lopen vond ik erg leuk! In het begin vond ik het wel spannend, want het was wel 40 meter hoog. Ook liep je over een zelfgemaakte ladder, die veel bewoog. Dat maakte het daarom extra spannend. Uiteindelijk hebben we al de 7 bruggen belopen en waren we rond 11 uur weer terug bij de parkeerplaats. De taxichauffeur bracht ons weer naar the guest house. Daar pakte we onze spullen en checkte we uit. Hierna bracht de taxi ons naar de trotrostaplaats. Hier pakte we de trotro weer terug naar Accra. We moesten wel wachten totdat de trotro vol was, maar we kwamen de tijd wel door met eten. We hadden namelijk een lunch mee gekregen vanuit the guest house, die we opaten buiten bij de trotro. Uiteindelijk vertrok de trotro rond kwart voor 2 naar Accra. Om iets over half 5 waren we op de trotrostaplaats. Vanuit daar liepen we de drukte uit, waarna we een Uber regelde. We hoefte maar 5 minuten te wachten op de Uber. Echt super handig dus! Met de Uber was het wel nog een uur naar het hotel rijden. We kwamen in het hotel om 6 uur aan. Daar checkte we in en werden we naar onze kamer begeleid. De kamer was zo vet!! We hadden airco, een ventilator en een stortdouche! Ook hadden we uitzicht op het zwembad en op de zee😍! De kamer zag er heel chique uit. Er was ook nog een fohn; een waterkoker; een koelkast en een flatscreen tv (die het deed!). Verreweg het mooiste hotel tot nu toe. Toen wij op de kamer waren, werd er gebeld. Ik nam op. Er werd verteld dat we maar voor 2 kamers betaald hadden in plaats van voor 3. Sophie en ik liepen naar de rest van de meiden toe om dit te vertellen. Hierna zijn we met z'n alle terug naar de receptie gegaan om alsnog het goede bedrag te betalen. Vervolgens ging iedereen weer naar zijn kamer om even te douchen en zich klaar te maken voor het avondeten. Net op het moment dat ik wilde douchen, viel de stroom uit... Ik wachtte daarom even met douchen. Gelukkig was de stroom na ongeveer 10 minuten weer aan en kon ik gewoon normaal douchen. Na het douchen, liepen we naar het resaurant. Emma en Anouk zaten er al. We zijn uiteindelijk om kwart over 7 op de veranda gaan zitten. Het hotel had echt van alles op de kaart staan, zelfs nasi en lasagne. Ik nam tournedos. Voor het eerst sinds tijden weer goed vlees!😍. Ik nam als TOETJE CHEESCAKE met limoen😱😍👌. Toen we op het toetje aan het wachten waren, belde mijn broertje. Ik had hem al echt een hele tijd niet gesproken, dus het was echt leuk om hem even te spreken. Rond kwart voor 10 waren we uitgegeten en gingen we ieder naar onze eigen kamer. Daar dronken Sophie en ik een kopje thee en keek ik Youtube filmpjes. Om half 12 vond ik echt tijd om te gaan slapen.

Dinsdag 4 juni:
Ik keek Youtube filmpjes, voordat de wekker ging en we om 9 uur gingen ontbijten. Het ontbijt was echt super veelzijdig. Ze hadden zelfs pannenkoeken en croissants😍. Ik had echt heerlijk gegeten. We spraken tijdens het ontbijt nog met een man, die ook in het hotel verbleef. Hij vertelde dat hij in oktober op de universiteit in Nijmegen was geweest en hij vroeg of we wisten waar Nijmegen was. Wij vertelde dus dat we daar in de buurt wonen en wij dat dus zeker kennen. Echt bijzonder dat de wereld zo klein is eigenlijk. Na het ontbijt gingen Sophie, Felicia en ik sporten in de sportschool bij het hotel. Het was wel lekker om even weer te sporten. Ik was echt goed bezig (op de loopband, touwtje springen en yoga). Na het sporten gingen Sophie en ik terug naar onze kamer om ons om te kleden om te gaan zwemmen. Dat hadden we namelijk met Emma en Anouk afgesproken. Na het zwemmen gingen Sophie en ik terug naar de kamer om te douchen. Hierna gingen we met z'n 4e lunchen. Felicia en Marleen bleven liever even op de kamer. Om kwart over 3 gingen we weer terug naar onze kamer om even te relaxen, totdat we om kwart voor 8 naar beneden gingen voor het avondeten. Ik bestelde dit keer pasta met kip en alvaro (typisch Ghanees drankje, dit keer met passievruchtsmaak). Als toetje namen Emma en ik fruit. We deelde 1 toetje, want we hadden eigenlijk allebij genoeg gegeten, maar de toetjes zijn hier gewoon zo lekker, dat we er wel nog een moesten eten haha. Toen we uitgegeten waren was het inmiddels al 10 uur. Tijd om te slapen, want morgen gaan we alweer naar een ander hotel toe in Ada Foah.

Woensdag 5 juni:
Om kwart voor 9 spraken we af om te gaan ontbijten. Ze hadden weer ongeveer hetzelfde buffet als gister. Heel veel keus dus. Het smaakte weer echt lekker, waardoor ik eigenlijk teveel had gegeten. Om kwart voor 10 ging iedereen terug naar zijn kamer om spullen in te pakken en verder klaar te maken voor de aanstaande reis. Om half 11 verzamelde we bij de receptie. Daar kwamen we erachter dat we bij aankomst veel te veel betaald hadden (voor 3 kamers, 2 nachten). We moesten wachten op de accountant. Hij zou het bedrag in cedi's terug geven. Rond 12 uur hadden we het geld en konden we de Ubers bestellen. De Ubers brachten ons naar het Aqua Safari resort in Ada Foah. Deze rit duurde wel dik 2 uur, maar met de taxi of de trotro waren we langer bezig geweest en waren we net zoveel, of zelfs meer geld kwijt geweest. Om iets over half 3 kwamen we aan bij het hotel. Op het eind was het even zoeken hoe we moesten rijden, maar we kwamen er uiteindelijk uit. Meteen toen we aankwamen, werden onze spullen op een hotelwagentje (ik weet de exacte naam niet 😊) gezet. Hierna checkte we in en liepen er 4 mannen met ons mee naar de kamers. In de kamer legde een man nog wat kleine dingen uit, waarna hij vertrok. Toen iedereen geïnstalleerd was, kleedde we ons om en vertrokken we naar het zwembad (om 4 uur). Het was erg druk om het zwembad, maar we konden nog net 6 stoelen krijgen. Niemand is uiteindelijk gaan zwemmen, want we wilde liever bijbruinen😜. Om half 6 gingen we weer terug naar de kamer om ons klaar te maken voor het avondeten. Sophie en ik probeerde de douche hier uit. Het water was niet zo warm als ik gehoopt had en de straal was niet optimaal, maar het is altijd beter dan geen douche hebben (, want dat hebben ze hier echt niet allemaal). We liepen uiteindelijk om half 7 met z'n alle naar het restaurant. Ik bestelde pasta met kaas en als toetje hadden ze cheescake. In plaats van 1 stukje cheescake als toetje kregen we er 2!!👌😍 Het was zo lekker😱. Een van de medewerkers kwam een aantal keer langs om met ons een praatje te maken. Hij had familie in Nederland wonen en hij sprak zelf ook een paar woorden Nederlands. Ook leerde we hem nog een Nederlands woord bij. Dit was echt leuk. Nadat we afgerekend hadden, liepen we naar onze kamers terug. Ik shopte nog wat op Zalando, totdat ik om kwart voor 11 ging slapen.

Donderdag 6 juni:
Ondanks dat de airco aan stond vannacht, had ik het nog steeds heet. Om half 9 stond ik op, want we zouden tussen kwart voor 9 en 9 uur gaan ontbijten. Toen we in de ontbijtzaal aankwamen, was er een heel buffet. Veel dingen waren wel al op en werden niet meer bijgevuld. Dat was wel jammer, maar ach er waren nog zat andere lekker dingen. Na het ontbijt gingen we terug naar de kamer. Om half 12 uur kwam Felicia naar onze kamer. We kletste wat en Sophie en ik maakte ons klaar voor het zwembad. Hierna liepen we met z'n 3e naar het zwembad. De rest van de meiden lagen namelijk al aan het zwembad. Net voor de lunch gingen Felicia, Sophie en ik nog even lekker het water in. Het was namelijk echt heel warm (waarschijnlijk iets van 30 graden, maar door de strakblauwe lucht voelde het aan als 40 graden). Om 2 uur gingen Sophie, Felicia en ik lunchen. (De anderen hadden dat al eerder gedaan, maar toen hadden wij nog geen trek.) Ik had een club sandwich met een goed koude cola😍. Na de lunch gingen we weer lekker op ons bedje aan het zwembad liggen. Rond 5 uur dronken we met z'n alle aan het water een cocktail (als afsluiting van de vakantie). Het was erg gezellig! Na het borrelen gingen we terug naar onze kamer, om ons klaar te maken voor het avondeten. We gingen voor de verandering binnen van het buffet eten. Ik at vooral veel toetjes, want die zagen er heerlijk uit. Ze hadden zelfs brownies😱😍! Na het eten keken Sophie en ik de voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal af. Ze moesten spelen tegen Engeland voor de Nation League. Ze wonnen uiteindelijk met 3-1!💪🎉 Echt leuk om de wedstrijd toch nog te kunnen zien (en zelfs op groot scherm). Hierna gingen we terug naar de kamer en maakte we ons klaar om te gaan slapen.

Vrijdag 7 juni:
Rond half 9 zaten we aan het ontbijt. Omdat we nu eerder waren dan gister, was er meer eten en was het eten warm. Dat was mooi meegenomen. Na het eten ging iedereen terug naar zijn kamer. Sophie en ik gingen douchen en pakte onze tassen in. Hierna keek ik een film, totdat het om kwart voor 12 tijd was om naar de receptie te gaan om uit te checken. Nadat we uitgechecked waren, wachtten we in de lobby. Rond 1 uur zou onze trotro namelijk pas komen. We vertrokken uiteindelijk om half 2 naar Golokwati. Om 5 uur waren we weer thuis. Nadat ik mijn klamboe weer opgehangen had, ging ik in bed liggen. In voelde mij niet helemaal top en was erg moe. Sophie riep mij rond 6 of ik kwam eten. Felicia en Marleen kookte vandaag spaghetti met de groenten, die we nog in huis hadden. Ik had niet zo zin in eten, maar ik at toch maar iets. Na het eten ben ik meteen naar bed gegaan.

Zaterdag 8 juni en zondag 9 juni:
Dit weekend stond vooral in het teken van rust. Ik luisterde voornamelijk muziek en keek films. Verder waste ik al mijn (vakantie)kleren; pakte ik mijn vakantiespullen uit; belde ik mijn ouders en Hans; haalden we boodschappen; maakte Sophie en ik het huis schoon en kookte we tacorijst (een gerecht wat Sophie van haar vriend heeft). Emma en Anouk hadden zaterdags onder andere groentesoep gemaakt. Soep had ik echt al lang niet meer op, dus het smaakte daarom extra lekker. Zondagavond gingen we nog met z'n 4e naar de andere Nederlandse studenten toe, want Romy was jarig en nodigde ons uit. Toen we daar om 8 uur aankwamen, kregen we TAART!! Het was het cake met rozijnen en een glazuurlaag erop. Echt zo lekker 😍👌. Nadat we bijgekletst waren en de taart op was, speelde we beerpong. Hierna gingen we nog met z'n alle popcorn maken en dit opeten natuurlijk😜. Het was een erg gezellige avond.

1. Janine:
    11 juni 2019
    Ha Manon, leuk om je verhalen te lezen en de kleurrijke foto’s te bekijken.
    Nog veel plezier in Ghana 🇧🇴❣️
    Liefs, Reinier, Janine, Sophie en Wouter😍