27 mei - 2 juni 2019

3 juni 2019 - Cape Coast, Ghana

Maandag 27 mei: anti-nagelbijtweken
Om iets voor half 8 zijn we aangekomen in het ziekenhuis voor onze 2e stageweek op de surgical ward. Op de afdeling was het erg rustig vandaag. Er lagen in het begin maar 10 mensen, 5 vrouwen en 5 mannen. Hierdoor konden we niet zoveel doen. We lazen vooral veel dossiers door en werkte aan onze schoolopdracht. Toen we dat klaar hadden, hielpen en keken we mee met de controles. Hierna was de stagedag alweer om. Sophie, Anouk en Emma zijn boodschappen gaan doen in Kpando bij een winkeltje tegenover het ziekenhuis. Marleen, Felicia en ik gingen naar Golokwai om daar onder andere (bel)credits te halen. Ook keken we nog of we kippenworstjes konden vinden, maar we konden alleen een hele doos halen. Dit was geen optie, omdat we donderdag op vakantie gaan. Toen we thuis kwamen, gingen we lunchen. Hierna keek ik de film af, waar ik vanochtend mee begonnen was. Op een gegeven moment riepen Emma en Anouk ons om te gaan eten. We aten nasi, maar dan wel vegetarisch. Wel jammer dat we geen satéstokjes en satésaus hadden, dat had het wel afgemaakt😜. Sophie, Anouk en Emma hadden als verrassing donuts meegenomen toen zij boodschappen gingen doen! We aten dat als toetje op. Zo heerlijk om eindelijk weer CHOCOLA te proefen 😍😱. Na het eten maakte Sophie en ik meteen het huis schoon, dan hadden we het maar gehad. Ik ging hierna nog even douchen. De rest lag toen ik terug kwam al op bed. Toen ik ook in bed lag, praatte Sophie en ik nog wat en luisterde ik nog even kort muziek. Ik had het met haar over het nagelbijten. Zij was voordat ze naar Ghana ging er vanaf gekomen. Dat wilde ik ook, maar dat lukte niet (zelf). Ik sprak met haar af dat ik vanaf nu tot aan het eind van de stage niet meer ga nagelbijten. Hopelijk lukt het samen met Sophie om van het nagelbijten af te komen. Na het praten viel ik meteen in slaap.

Dinsdag 28 mei: ziek
Vandaag was een aparte dag tijdens stage. Ik voelde mij niet helemaal top. Ik was erg moe, misselijk en had hoofd- en buikpijn. Hierdoor besloot ik om niet bij de wondzorg op de afdeling aanwezig te zijn. De geur van de wonden werd mij iets te veel. Ik deed wel de controles en las dossiers door. Hierna had ik niet veel meer te doen. Marleen zat bij ons op de afdeling om te wachten op een arts. Zij had namelijk een blaasontsteking, maar de arts moest nog medicatie voor haar voorschrijven. Omdat de arts er om 10 uur nog steeds niet was, zijn we naar hem toe gegaan. Hierna liep ik met Marleen mee naar de apotheek. Pas om half 12 hadden we de medicatie en was alles rond. Vervolgens hielde we pauze met de rest. We mogen altijd een uur pauze nemen, dus dat is wel lekker. Sophie en ik startte dus weer om half 1. Er was niet echt iets te doen op de afdeling behalve de vitale functies meten. Dat deed ik dus na de pauze. Op een gegeven moment kregen we van de andere Nederlandse studenten te horen dat een van hen opgenomen moest worden voor 2 nachten... Zij had namelijk een ernstige blaasontsteking, waarvoor ze antibiotica via het infuus moest krijgen. Ze kwam op onze afdeling te liggen in een privékamer. Ik vond het wel fijn dat de meiden ons ingelicht hadden hierover. Niet dat je straks weer terug komt op de afdeling en je haar ineens ziet liggen en ze dan nog alles moet gaan vertellen als ze zich al niet top voelt. Na dit heftige nieuws, zijn we naar huis gegaan. Toen we de afdeling af liepen, kwamen we John nog tegen. Eigenlijk zouden we vandaag onze 2e casus met hem bespreken, maar dit kwam er niet van vanwege zijn werk en de zieke studenten. We spraken af dat we het morgen zouden voordragen. Hierna wachtte Sophie en ik op de rest van de groep. Marleen, Felicia en ik gingen naar het winkeltje tegenover het ziekenhuis om drinken te halen. De rest gingen boodschappen doen in Kwati voor het avondeten. We zagen elkaar om half 3 weer thuis. Meteen toen ik thuis kwam ging ik slapen. Toen ik wakker werd, belde ik mijn moeder. Dat was gezellig!👌 Sophie en ik gingen hierna koken. We maakten plantain met salade. Eerst ontvelde we de plantain. Hierna ontvermde ik mij over de salade en Sophie zich over de plantain. Om iets voor 7 konden we eten. Ik had eigenlijk te veel gegeten, maar het was gewoon zo lekker😊. Felicia had namelijk ook nog knoflooksaus erbij gemaakt van mayonaise met fijngesneden knoflook😍. Na het eten maakte Sophie en ik het fornuis nog schoon. Hierna luisterde we samen muziek. Dat was echt gezelliee!🎉 Felicia en Marleen kwamen ook nog even op bezoek haha. Felicia gaat mij ook helpen om van het nagelbijten af te komen. Ook zij wijst mij erop als ik wil gaan bijten. Met 3 man sterk moet dit toch lukken zou je zeggen! 💪 Op het eind vlocht Felicia ook nog mijn haar in. Ze mag mij als proefpersoon gebruiken om het vlechten te leren. Ik vind het wel leuk als mijn haar ingevlochten wordt😜.
Omdat ik mij nog steeds niet top voelde, ging ik vroeg slapen. We moeten immers ook vroeg op.

Woensdag 29 mei:
Ik werd vandaag met buikpijn wakker. Dit trok gelukkig redelijk snel weg. Op stage had ik er helemaal geen last meer van. Meteen toen ik op de afdeling kwam, vroeg John of ik kon helpen op de 'wounddressingroom'. Dit leek mij wel leuk, want daar zie je echt heel veel. Er werden katheters gewisseld en allerlei soorten wonden verbonden. Van hoofdwonden tot wonden aan vingers, echt alles kwam voorbij. Eigenlijk verbinden ze hier elke wond op dezelfde manier (met jodiumgaas en gewone gazen en soms doen ze er dan een elastisch zwachtel om). In Nederland hebben ze meer materialen beschikbaar, waardoor daar voor elke wond een ander beleid gemaakt word. Dat is hier niet mogelijk. Na de pauze spraken we met John de casus door en keurde hij het goed. Weer een opdracht afgerond!👌💪 Ook gingen we nog even naar de andere Nederlandse student toe, die op onze afdeling opgenomen lag, om te kijken hoe het met haar ging. Lidia was daar ook. Het ging goed met haar. Ze had net haar laatste antibioticakuur via het infuus gehad. Nu moet ze nog een dag ter observatie blijven. Vervolgens keek ik weer mee op de 'wounddressingroom' en sprak ik samen met Sophie met het personeel. Toen was het alweer tijd om weg te gaan. We namen de taxi naar Hohoe om te pinnen en wat kleine dingen te kopen. Het pinnen was wel een dingetje, omdat iedereen in Ghana aan het eind van de maand hun salaris gaat pinnen. Hierdoor was het erg druk en was er bijna geen geld meer in de automaat, dus moesten we meerdere keren pinnen. We zijn meerdere banken afgegaan en uiteindelijk vonden we een goede bank. Wel kregen we de bedragen in allemaal briefjes van 20 cedi (is ongeveer 3 euro!) We hadden dus echt een heel pak met geld. Uiteindelijk gingen we om half 5 van Hohoe weer terug naar Kwati. Thuis bereidde Sophie, Marleen en ik de voorlichting voor en pakte we onze koffers in voor de vakantie. Ook kwam de vrouw die onze kleren gemaakt heeft uit onze stoffen nog langs om haar creaties te laten zien. Ze had voor mij een Ghanees rokje gemaakt. Het stond echt heel leuk, al zeg ik het zelf😊. Voordat we gingen slapen, deden Sophie en ik ook nog de afwas. Het was vandaag een drukke, maar leerzame dag.

Donderdag 30 mei: Hemelvaart + Voorlichting + Op vakantie!🧳
Ondanks dat ik pas om 10 uur op hoefte, werd ik om half 8 al wakker. Ik ging vrijwel meteen douchen. Ik merkte dat ik mij nog steeds niet lekker voelde. Ik was misselijk en had buikpijn. Na wat gegeten te hebben, trok de buikpijn gelukkig weg. Vervolgens haalde ik mijn klamboe van het plafond af en pakte ik de laatste spullen in voor de vakantie. Voordat we naar de voorlichting gingen, keek ik nog een film en las ik de voorbereiding van de voorlichting nog een keer door. Om iets over 11 begonnen we aan de seksuele voorlichting aan kinderen van 16/17 jaar. Het was een klein klasje van ik denk 12 kinderen. We begonnen met de mannelijke en vrouwelijke geslachtsorganen. In de leskist stonden daar plaatjes van afgebeeld. Die gebruikte we bij het uitleggen van de onderdelen. We lieten de kinderen ook dingen aanwijzen op de foto's. Er werden goede vragen gesteld, zelfs vragen waar wij geen antwoord op hadden (bijvoorbeeld over seks en het geloof). De kinderen wisten veel, maar hebben ook veel geleerd van onze les. Ze gaven aan dat ze nu beter weten hoe het zit en wat ze wel en niet moeten doen. Dat is een teken dat wij het goed uigelegd hebben💪😁. Om 12 uur waren we weer thuis. De rest van de groep was ook thuis, want zij hadden vandaag geen voorlichting. Het is namelijk Hemelvaart en hun school is erg christelijk, dus de school was vrij. Onze school is een privéschool, waar verschillende geloven zijn. Hierdoor was deze school dus niet vrij en moesten wij wel voorlichting geven. Anouk en Emma kookte warm toen we thuis kwamen. Ze hadden spaghetti/macaroni met groenten gemaakt. We moeten natuurlijk wel een goed bodempje hebben voor de reis straks😜. Na het eten maakte Sophie en ik het huis schoon en deden Marleen en Felicia de afwas. De trotrochauffeur kwam om 2 uur naar ons huisje gereden. We ladde onze spullen in; gaven het overige voedsel aan de moeder van Lidia; sloten het huisje af en reden weg.
Nadat we de chauffeur uitgelegd hadden hoe Google maps werkte, kwamen we om iets over half 7 aan in Adehye house in Accra. Aan de bali checkte we in en werden we naar onze kamers gebracht. Anouk en Emma sliepen met z'n 2e in een familiekamer op de eerste verdieping. Felicia, Marleen, Sophie en ik sliepen naast elkaar op de tweede verdieping (2 kamers naast elkaar). De kamer zag er mooi strak uit en had airco!! Er was Wi-Fi aanwezig, die het echt super goed deed! Echt fijn, want dat scheelt weer mb's 👌😜. Nadat iedereen gesettled was, zijn we gaan eten in het restaurant. Het was inmiddels al weer 9 uur toen we de hamburger met de frietjes op hadden. Het eten smaakte echt zo super lekker. Lekker Westers😍🎉. Ik heb er echt van genoten. Na het eten ging iedereen naar zijn eigen kamer. Sophie en ik keken nog even tv, want ja dat hebben ze hier ook! Ook downloadde ik nog lekker veel films en series op Netflix, want met goede Wi-Fi is dat een stuk aangenamer🤪. Om 11 uur sliepen Sophie en ik in ons hemelbed (2 persoonsbed met klamboe).

Vrijdag 31 mei: vakantiedag 1
Om half 8 werden Sophie en ik wakker. We hadden heerlijk geslapen. Het bed en de temperatuur in de kamer was echt precies goed en we hadden een dekbed😍. Ik ging rond 8 uur douchen. De douche had warm water en een goeie straal! Zo heerlijk. Ik bleef er lekker lang onderstaan😊. Rond half 9 gingen we met z'n alle ontbijten. Ze hadden echt van alles bij het ontbijt, van broodjes tot aan yoghurt tot aan fruit. We gingen na het ontbijt weer terug naar onze hotelkamer. Daar maakte we ons klaar om weg te gaan. Om half 10 stonden we met z'n alle bij de receptie. Een paar minuten later stonden de Ubers klaar voor het hotel, die ons naar de artmarket brachten. Het was ongeveer 40 minuten rijden. Tijdens de autorit was er veel fille. Er kwamen allemaal mensen aan ons autoraam staan om dingen te verkopen, van stoffen tot eten. Dit hebben we al vaker gezien, maar nu was het wel extreem. Er stonden op een gegeven moment gewoon 4 kinderen en 2 volwassenen om onze auto heen. Toen wij weer door konden rijden, rende ze over straat mee om nog meer te kunnen verkopen (vaak met bakken op hun hoofd). Dat is echt de cultuur hier. Toen we op de artmarket aankwamen, voelde het voor mij alsof ik in Turkije/Marokko over de markt liep. Je werd constant aangeraakt en aangesproken. Ik vond dit niet heel prettig, maar ik vond er mijn draai in. Op de markt was veel te zien. Ze hadden voornamelijk kleding; stoffen; beeldjes; schilderijen en armbanden met veel kleren. Ik kocht een aantal souverniers, waarbij afdingen wel nodig was. Dit vind ik altijd wel lastig, maar na het eerste kraampje ging het al steeds beter. Soms had ik wel de hulp van Sophie nodig😊. Na een paar uur rondgelopen te hebben, hadden we het wel gezien. Het was namelijk veel van hetzelfde. Ik vond het wel een leuke ervaring en ik heb erg leuke souverniers gekocht vind ik. Om half 2 regelde we een Uber naar de BurgerKing!! Ik zat lekker aan de kipnuggets en het softijs. Zo wat heb ik dat gemist joh! Nadat iedereen uitgegeten was, liepen we naar de Marina Mall. We vonden het wel even leuk om daar rond te kijken. Ze hadden Westerse kleding en spulletjes. Ik had bijvoorbeeld nog een thermometer nodig, die ik daar mooi kon halen. Ook was er in de mall een grote Westerse supermarkt. Daar haalde we de dingen, die we niet in Kwati kunnen kopen. Toen we de mall uit liepen, zagen we de markt voor ons. We liepen de kraampjes nog even langs om te zoeken naar souverniers. Ik vond daar uiteindelijk nog een klein cadeautje voor mijn broertje. Vervolgens liepen we met z'n alle naar de bank om te pinnen. Het was een luxe bank, waar je zowel binnen als buiten een automaat had. We pinde binnen, omdat daar ook beveiliging bij was. Hierna regelde we Ubers om ons weer terug naar het hotel te brengen. Rond 6 uur kwamen we daar aan. We liepen eerst met z'n alle naar Marleen en Felicia hun kamer om de boodschappen op te bergen en om geldzaken te regelen. Daarna ging iedereen terug naar zijn eigen kamer. Daar keek ik Youtube filmpjes (aangezien we nu Wifi hebben😜😍), totdat we om 8 uur gingen eten. Schijnbaar stond de BBQ aan. Hierdoor was het echt mega druk. Zelfs buiten was geen plaats meer. Uiteindelijk werd er binnen voor ons een tafel geregeld. We namen met z'n alle een snack basket. Er zaten loempia's; een pizzastukje en 3 andere gefrituurde dingen met gehakt in. Het eten was wel erg pittig, maar ondanks dat smaakt het goed. Na het eten keken Sophie, Anouk, Emma en ik nog heel even naar de liveband, die buiten stond op te treden. Hierna gingen ook wij naar onze kamer. Sophie en ik probeerde elkaars haren in te vlechten. We wilde dat echt graag leren. Sophie lukte het al meteen, maar ik kon het niet. Toen het half 12 was, gaf ik het toch echt op. Ik was echt heel moe en ging slapen.

Zaterdag 1 juni: vakantiedag 2
Toen ik om 7 uur wakker werd, appte ik met mijn broertje en keek ik Youtube. Om iets voor 8 werd Sophie ook wakker. Nadat zij gedoucht was, douchte ik. Het water was lauw, maar dat vond ik prima. Nadat ik uit de douche kwam, klopte Felicia en Marleen aan. Zij waren al klaar en wachtten nog even op ons, zodat we samen naar het ontbijt konden lopen. Emma en Anouk zaten daar namelijk al. Om iets over half 9 hadden we ontbijt. Het was echt zo lekker! Ik had een kopje thee met geroosterd brood met jam en kaas; mango en zelfs een worstenbroodje en een cakeje😍. Na het eten pakte ik mijn tassen in en checkte we uit. We mochten onze spullen tot 1 uur vanmiddag in de kamer van Marleen en Felicia neerzetten. Dan konden we gewoon nog de ochtend weg, dus dat deden we ook. Om 10 uur zaten we weer in de Uber op weg naar het Kwame Nkrumah Mausoleum. Dit is een begraafplaats van een oud president van Ghana. We kochten daar een kaartje en gingen naar binnen. Buiten stonden er allemaal standbeelden en zijn graf kon je bezichtigen in een groot gebouw, wat buiten stond. Na wat foto's gemaakt te hebben, gingen we naar binnen. Daar was een klein museum, waar foto's en kleding hingen van die president. Na dit gezien te hebben, gingen we met de Uber naar 'independent square'. Dit was een groot plein met een boog in het midden en een tribune erom heen. Ook was er een ander gebouw bij het plein, die we op konden. We beklommen het gebouw en eenmaal boven maakte we panoramafoto's van het uitzicht. Verder maakte de gids nog een groepsfoto bij de ster op het gebouw. Hij vertelde in het kort de geschiedenis van Ghana en de reden van de ster op dit gebouw. De ster stond voor de kracht van de Ghanees. Echt bezonder dat wij hierbij een foto hebben. Ik vond het echt leuk om ook iets meegekregen te hebben van de geschiedenis hier. Dan weet je ook waar je foto's van maakt. Onze Uber bracht ons toen naar de Burger King. Emma, Anouk en Sophie gingen nog naar de foodmarket, maar wij besloten om dat niet te doen omdat het steeds bleef regenen. Vervolgens pakte we de Uber weer terug naar ons hotel. Marleen, Felicia en ik gingen naar de kamer van Marleen en Felicia, waar ook al onze spullen stonden. Hier deden we wat voor ons zelf, totdat de andere meiden terug kwamen. Wij regelde voor hun nog eten, omdat zij nog niet gegeten hadden. Dit duurde uiteindelijk anderhalf uur... Toen zij het eten op hadden, was het even de vraag wat we gingen doen. Felicia voelde zich namelijk niet goed. Uiteindelijk zijn we om 3 uur toch maar met de Uber naar de busstaplaats gereden. Terminste dat was de bedoeling, maar de chauffeur zette ons bij de trotrostaplaats af in plaats van bij de bussen. De rest van de meiden reden wel door. Wij moesten dus met alle bagage en een boodschappentas vol met boodschappen over een brug heen naar de busstaplaats. Toen we daar eindelijk aangekomen waren, kochten we een kaartje en zochten we de bus, die naar Cape coast zou gaan. Inmiddels was het alweer bijna half 5 toen we in de goede bus zaten. Ik kon mijn rugzakken in de bagagevakken bovenin stoppen, maar de rest had allemaal een bagpack mee en dat paste niet in het vak, dus de rest van de bagage moest onder de stoelen en in het gangpad. De bus waarin we zaten was een touringbus zoals wij het ook in Nederland kennen. Het enige verschil was, dat er om de stoelen een plastic folie zat. Dit was niet heel fijn, want onze warme en bezwette lichaam plakte daar lekker aan vast... Om 5 uur reden we met de bus weg. We moesten namelijk wachten totdat de hele bus vol zat. In de bus werd er gesproken en gezongen over God. Tijdens de rit kwam Emma er op een gegeven moment achter dat we al voorbij Cape coast waren. We vroegen om ons heen aan mensen waar dan de eindbestemming van deze bus was. Dat was bij een plaats een uur verderop. Een vrouw sprak de buschauffeur aan en hij zette ons af bij het dorpje wat het dichts in de buurt was. Vanuit daar gingen we met 2 taxi's naar ons hotel. Ik zette Google Maps aan voor de weg en 20 minuten later kwamen we in het hotel aan. Het was inmiddels rond 10 uur 's avonds. Daar begeleidde de guest house medewerker ons naar onze kamers. Hierna hebben we een tijdje op de kamer van Felicia en Marleen gezeten. Rond 11 uur ging iedereen naar zijn eigen kamer en gingen we slapen.

Zondag 2 juni:
Vannacht ben ik meer wakker geweest, dan dat ik sliep. Ik stond daarom ook om 7 uur maar op. Ik teste de douche uit. De boiler die er hing, kreeg ik niet aan de praat. Dan maar koud douchen haha. Nadat ik mij klaargemaakt had, belde ik mijn ouders. Vervolgens gingen we ontbijten. We kregen geroosterd brood met ei. Er werd ook nog jam en boter op tafel gezet. Verder konden we kiezen tussen thee en koffie en kregen we nog versgeperste watermeloen(sap). Na het eten gingen we met z'n alle naar de kamer van Felica en Marleen en belde we Hans. Hierna maakte we ons klaar om naar het slavenfort te gaan. Het was inmiddels al 12 uur geweest toen de taxi's voor kwamen rijden. Het slavenfort was indrukwekkend. Er was veel te zien. Het was een groot gebouw met ook nog een museum erbij. Eerst kregen we een rondleiding door het fort. Daarna keken we zelf in het museum en de souvernieshop. Het fort lag ook echt op een mooie plek, aan de zee. Echt een schitterend uitzicht, dus tijd voor mooie foto's en selfies😜👌. Na de rondleiding spraken we nog even met de gids, waarna Felicia, Marleen en ik met de taxi naar een resaurant gingen. De rest van de meiden ging met de taxi eerst nog naar het andere slavenfort, want er waren er namelijk 2. We spraken af dat we ze thuis zouden zien. Het resaurant waar wij zaten, zat echt aan het water. Ik at spaghetti (met kaas!!) en ik bestelde sap, maar in plaats van 1 glas kreeg ik een heel pak😂. Dit kon ik natuurlijk niet op, dus nam ik het pak maar mee naar het hotel. Onze taxichauffeur haalde ons om 16.00 uur weer op bij het restaurant en bracht ons weer terug naar ons guest house. Toen we aankwamen, zat de rest van de groep nog te eten. Wij zijn met z'n 3e naar de kamer gegaan en we gingen op zoek naar een hotel in Accra. We besloten namelijk vanochtend om niet meer naar Kumasi te gaan en in plaats daarvan naar Accra terug te gaan. Ondertussen kwamen de andere meiden ook naar onze kamer en zochten we samen verder naar hotels. We hebben uiteindelijk een hotel aan de zee met een zwembad gevonden in Accra. Dit hotel hebben we dan ook meteen geboekt. Ook regelde we nog even de geldzaken. Hierna ging iedereen naar zijn eigen kamer en deed iets voor zichzelf. Om 8 uur spraken we af om te gaan eten in het resaurant bij the guest house. Zo gezegd, zo gedaan. De rest zat al aan een tafel buiten, toen Sophie en ik aan kwamen lopen🤭. We bestelde toen met z'n alle het eten. Sophie en ik aten plantain. Het smaakte niet zoals wij het thuis maakte. Thuis frituren wij het en smaakt het zoals friet, maar nu was het gebakken volgens mij. Hierdoor was het lekker zoet en proefte je de banaan heel goed. Echt een goede keus dus voor een zoetekauw 🤪. Toen we betaald hadden, was het alweer rond de klok van 10. Iedereen ging naar zijn eigen kamer. Sophie en ik pakte onze spullen alvast in voor morgen (voor de reis naar Accra). Hierna gingen we slapen.

1. Rob:
    3 juni 2019
    Geniet maar lekker van je vakantie Manon, veel plezier in jullie luxe hotelletje🙏